Kürt Kadını ve İslamiyet

Kadın, yaşadığı toplumun öznesidir. Toplumun inanışından kültürüne, ahlakından yaşam ve anlayışların şekillenmesine kadar birçok hususta çok önemli bir konuma sahip olup toplumunu ve toplumunun geleceğini şekillendirir. Özellikle Kürtlerin İslamiyet’i kabul ...


  1. Alt 07-03-2009, 21:36 #1
    Unnecessary Mesajlar: 726
    Kadın, yaşadığı toplumun öznesidir. Toplumun inanışından kültürüne, ahlakından yaşam ve anlayışların şekillenmesine kadar birçok hususta çok önemli bir konuma sahip olup toplumunu ve toplumunun geleceğini şekillendirir.

    Özellikle Kürtlerin İslamiyet’i kabul etmesiyle birlikte, İslamiyet’in yüklediği misyonla değer kazanan kadın, gerek toplumda gerekse de aile içindeki konumunda güzel örneklikler göstermiştir.

    Toplumda ve ailede değişim, ancak bir ‘ana’ tarafından kabul edildiğinde süreklilik kazanabilir. Kürt kadınları, Kürt tarihi içinde bu misyonlarıyla hep var oldular. Toplumun vazgeçilmez bir parçası olan kadın; cesaretiyle, fedakârlıklarıyla toplumu ayakta tutan en önemli unsurdur. Zaferlere götüren yolların sağlam taşlarının özünde onlar vardır. Bu özellikleriyle Kürt kadını, İslam’la bilinçlendikten sonra nesillerin İslam Dini hakkında bilinçlenerek yaşamasına, önemli pratikler ortaya koymasına vesile olabilmiştir.

    Özellikle aile fertlerinin(çocukların) bilinçli bir şekilde gelişmesinde ve bu hususta gelecek kuşaklara örneklik teşkil etmesinde Kürt kadının önemli bir yeri vardır. Kürt kadını yetiştirdiği evlatlarla, âlimlerle destanlaşmış ve Kürt tarihinde büyük insanların ve insanlığın iftihar tablolarının yetişmesinde önemli yer edinmiştir. Bu özelliklerini ise İslam’ın özünden almıştır. Bunlardan Bediüzzaman Said-i Kurdi, Şex Said, Bedirxan Bey sadece bir kaçıdır.



    Kürt Kadınlarının İlme Yönelik Çabalarıİslam Tarihi boyunca Kürt kadınları, insanlığa birçok şey sunmuşlardır. Özellikle ilim ve Kur’an öğrenimine çok önem vermişlerdir. Aynı şekilde İslami ilimler için büyük medreseler yaptırmışlar ve bu medreselerden değerli âlimlerin yetiştirilmesi hususunda önemli katkıları olmuştur. Kürt kadınları gerek Eyyubiler döneminde gerekse de Kürt Emirlikleri döneminde, bununla beraber her çağda ve zamanda göstermiş oldukları ferdi çabalarla İslam medeniyetine güzel hizmetlerde bulunmuşlardır.


    Medrese Alanında Kürt Kadınının Hizmetleri
    Şam Berani (Hüsami) Medresesi: Medreseyi Sittu Şam Hanım yaptırır. Zamanın en büyük medreselerindendir. Çok sayıda vakfa sahip olan bu medrese, birçok talebe barındırmış ve aynı zamanda birçok âlim de yetiştirmiştir.

    Şam Civani Medresesi:
    Önceleri Sittu Şam’ın evi olan bu yer, daha sonra medreseye çevrilir.

    Zümrüt Hanım:
    Eyyübü Hanedanlığı’ndan olan Necmeddin Eyub’un kızı ve sultan Selahaddin’in kız kardeşi olan Zümrüt Hatun, Tel el-Sealipteki “Mescidi Zümrüt Hatun el-Kebir”i inşa ettirmiştir. Bunun yanı sıra çok sayıda okul ve cami de yaptırmıştır. Yine Şam’ın Zahir bölgesindeki medreseyi bizzat kendisi inşa etmiştir.


    İlim ve Hadis Alanında Kürt Kadınıİslami bir toplumun parçası olup dini değerlerine hassasiyetle yaklaşıp bu doğrultuda da toplum içerisinde çalışmalarıyla çağa ışık tutmuş Kürt şahsiyetleri olmuştur. Statüsüz bir toplumun parçası olan Kürt kadınlarının ortaya koymuş olduğu birçok çalışma, günümüzde ne yazık ki bilinmemekle birlikte, bu çalışmaların isimleri dahi duyulmamıştır.

    Fahrünnisa Şühde Dinoriye; Dinor, Kürdistan’da dağlık bir beldenin ismidir. Bir grup ulema, Fahrünnisa Şühde’nin ismini buradan almış olduğunu ifade eder. Yaşadığı dönemde “Allah’a kulluk görevini yapan“, “Irak’ın dayanağı”, “kadınların en değerlisi”, “en kıymetli” isimleriyle vasıflandırılır. İmam Zehebi onun için “Şühde dindar, abid ve saliha biriydi. Babası ona birçok kimseden hadis dinletti ve Irak’ın dayanağı oldu” der.

    Şühde, takva sahibi bir kadındır. Babası kendisini eğitir ve aynı zamanda hadis şeyhlerinin hadis halkalarında bulunur. Birçok kimseden hadis duymuştur ve zamanın ehline kaynaklık etmiştir. Kendisi âlim sayılır. Aynı zamanda en güzel hat yazan odur. Hattının güzel olmasından dolayı “Kâtibe” veya “Sittu Kâtibe” diye anılırdı.

    Fatma Milyeeldîn:
    Fatma Hanım da Kürt halkının en büyük eksikliği olan eğitimsizliği gidermek isteyen ve bu alanda çalışma yürütenler arasında yerini almıştır. Fatma Hanım, Şex Mahmut Berzenci hükümetinde Maliye Bakanı olan Ahmet Bey’in eşidir. Süleymaniye’de 1926 yılında El-Zehra adında bir kadın okulu açmıştır. Kendisi de bu okulda öğretmenlik yaparak 25 yaşının üzerinde olan birçok bayanın ilerleyen yaşlarına rağmen öğrenim görmesini sağlamıştır. Bu okula, zengin-fakir, sınıf gözetmeksizin birçok bayan alınmıştır.

    Esma: H. 715 (M.1315.) yılında doğan Esma, Ahmed bin Hüseyin el-Hakkâri’nin kızıdır. Ünlü bir hadisçi olan Esma, Ahmed bin İdris el-Hamevi ve Fadıl Ramazan’ın yanında eğitim görmüştür.

    Emetullah: Ebu Ali bin el-Şarap el-Kürdi’nin kızıdır. Hicri 9. yüzyılda salih âlimler arasında yer alır. ‘El Zaul’lami’ adlı eserin icazetini veren Emetullah, 60 yaşında vefat etmiştir.

    Ummu Muhammed: Yusuf el- Hakkâri’nin kızı olan Ummu Muhammed, ünlü hadis rivayetçileri arasında yer alır. Zamanının birçok âlimi Ummu Muhammedi dinleyip, kendisinden hadis öğrenmişlerdir.

    Cuveriye: El Hakkari’nin kızı olan Cuveriye, ünlü bir hadisçidir. Birçok kişiden ilim tahsil etmiştir. H. 712 (M.1312) yılında 90 yaşında vefat etmiştir.

    Şöhret el-Dineweriye:
    Ünlü yazarlardan olan Şöhret el-Dineweriye, Bağdat’ta doğup büyümüştür. Sayısız birçok âlimden ders almıştır. Fahrunnisa adıyla da anılır. Şöhret el-Dineweriye, başarısıyla bazı âlimlerin ve yazarların eserlerine konu olmuş, kendisinden övgüyle söz edilmiştir.

    Nesibe Hatun:
    Eyyubi Hanedanından olan Nesibe Hatun, zamanın ünlü hadisçileri arasında yer alır.
    Ve bugün, Allahu Teala’ya binlerce defa hamd olsun ki Müslüman Kürt kadınları düne kıyasla çok daha bilinçli ve eğitimliler. Günümüz Kürt coğrafyasında artık binlerce Leyla Kasımlar, Nevrin Şerwanlar, Ayşe Şanlar var. İnşallah daha da olacaklar.

    KAYNAKLAR;
    1- İslam Tarihinde Kürt Kadını, “Muhammed Hayr Yusuf”
    2- Geçmişten Günümüze Kürt Kadını, “Mehmet Bayrak”
    3- Irak Kürtleri, “Kerim Yıldız”
    4- Tarihin Tarihi, Kürtlerde Tarih, Tarihte Kadın; “Dr. Kemal Mazhar Ahmed”
    5- Kürtler, “Bazil Nikitin”
    6- Kürt ve Kürdistan Ünlüleri, “Mehmet Emin Zeki Bey”
    7- Tîroj sayı:31
    8- Bir El Kitabı Olarak Kürtler, “Mehrdad R. Izady”
    9- Kocgiri Ulusal Kurtulus Hareketi (Apec yayinlari)
    10- Alişer “Evin Çicek”
    11- Kürdistan Tarihinde Dersim “Dr.Nuri Dersimi”
    12- KurdistanTime / KurdistanTime
    13- Kadın ve Savaş “Gülbahar Köker”
    14- “Rewşa Jinên Kurd”, Yusuf Budak (Kendisi de: “Dengê Kurdistan” dan faydalanmıştır)
    15- Navdarên Kurd “Nevin Güngör”
    16- celadet.com
    17- Amîda Kurd
    18- Semakurd 17/3/2007 (Dr.Ebdilmecît Şêxo)

  2. Alt 07-04-2009, 00:20 #2
    kipchak Mesajlar: 1.658
    Blog Başlıkları: 506
    Bediüzzaman gibi kıymetli alim üzerinden kürt milliyetçiliği yapmak? ve onu şeyh said, bedirhan bey ile bir tutmak?

    Konu kipchak tarafından (07-04-2009 Saat 00:23 ) değiştirilmiştir. Sebep: imla hataları düzeltildi
  3. Alt 07-04-2009, 00:36 #3
    Unnecessary Mesajlar: 726
    •●FühreR●•´isimli üyeden Alıntı
    Bediüzzaman gibi kıymetli alim üzerinden kürt milliyetçiliği yapmak? ve onu şeyh said, bedirhan bey ile bir tutmak?

    Bel İnsaf yanlış bir yazı yok ben Bedüizzamanı severim,okurum,araştırırım herkezide ona kurban ederim raat ol sen neden çımbızla seçer gibi onu sundun ?
    oraada misal vermiş üstünlük belirtmemiş tekrar oku!

    Ayrıca milliyetçilik yaptığım yok bu bir makale okunması gereken bir makale
    çünkü düşündürür

    Konu kipchak tarafından (07-04-2009 Saat 00:58 ) değiştirilmiştir. Sebep: aynı konuda ard arda mesaj yazmayınız
  4. Alt 07-04-2009, 01:08 #4
    kipchak Mesajlar: 1.658
    Blog Başlıkları: 506
    Yazının alıntı olduğu kaynaklarından aşikar zaten, eleştirim yazıya size yani şahsınıza değil öncelikle bunu bir netleştirelim.
    Ben Bediuzzamana hakaret ediliyor, Bediuzzamanı sevmiyorsunuz, Bediuzzamanın eserlerini okumuyorsunuz veya araştırmıyorsunuz demedim. Hem kimseyi kimseye kurban etmenizede gerek yok. Ben kürt milliyetçiliği yaptınızda demedim bence tekrar okuması gereken sizsiniz
    ayrıca ''bu bir makale okunması gereken bir makale çünkü düşündürür '' gibi bir cümle kurmanız beni gerçekten düşündürdü.


  5. Alt 07-04-2009, 01:12 #5
    Unnecessary Mesajlar: 726
    Bediüzzaman gibi kıymetli alim üzerinden kürt milliyetçiliği yapmak? ve onu şeyh said, bedirhan bey ile bir tutmak?

    O halde bunu açıklayın size zahmet
    ayrıca baştan okuyun anlayın ondan sonra hep beraber düşünelim! orda kötü birşeyler yazmıyor temin ederim

  6. Alt 07-04-2009, 01:19 #6
    mhmt Mesajlar: 904
    Blog Başlıkları: 3
    Sayın gereksiz ..
    Bu makaleyi neden okumak gerekir? Bize hangi gerçekleri gösterecek?

    Mesela Kürdistan! denilen yer ve bu yerin Dinor şehri neresi?

    12. Numaralı kaynağın bağlandığı site, ne sitesi?
    Farkında mısınız, BÖLÜCÜ bir site..
    ...

    Makale, İslam Dinini kullanarak, "Kürt"çülüğü aşılamak için yazılmış. KÜRDİSTAN gibi bir devlet yokken, görünen değilde, birilerinin gönüllerinde olan haritayı yansıtmış. Mesela, 12 numaralı kaynağın, "Kürdistan dört parça" makalesini okuyabilirsiniz.
    ...

    Evet, makaleyi neden okumalıyız? Ne öğrenmeliyiz? Bizim göremediğimiz yer neresi?

    selametle..

  7. Alt 07-04-2009, 01:25 #7
    Unnecessary Mesajlar: 726
    mhmt´isimli üyeden Alıntı
    Sayın gereksiz ..
    Bu makaleyi neden okumak gerekir? Bize hangi gerçekleri gösterecek?

    Mesela Kürdistan! denilen yer ve bu yerin Dinor şehri neresi?

    12. Numaralı kaynağın bağlandığı site, ne sitesi?
    Farkında mısınız, BÖLÜCÜ bir site..
    ...

    Makale, İslam Dinini kullanarak, "Kürt"çülüğü aşılamak için yazılmış. KÜRDİSTAN gibi bir devlet yokken, görünen değilde, birilerinin gönüllerinde olan haritayı yansıtmış. Mesela, 12 numaralı kaynağın, "Kürdistan dört parça" makalesini okuyabilirsiniz.
    ...

    Evet, makaleyi neden okumalıyız? Ne öğrenmeliyiz? Bizim göremediğimiz yer neresi?

    selametle..

    şuan konu başlığı ile bu yazı ne alaka insanların aklına bölücülüğü getirdiniz
    ben o kaynakları incelemedim dediğiniz makaleyi okumak dahi istemiyorum fakat alıntı yapıldığı site Bölücü bir site değildir!! Rica ederim laflarınıza dikkat ediniz!!!!
    orada konu nedir ?? burada sizin savunduğunuz nedir?
    ayrıca alıntı yaptığım site islami bir sitedir

    hem açıklama yapmak istiyorum Bazı kelimeler makalede benimde hoşuma gitmedi ama siz nasıl derler bakmak istediğinz gibi görürsünüz demekki öyle bakmak istediniz saolun bi bölücülüğümz eksikti tam oldu hayret bişe

    Konu kipchak tarafından (07-04-2009 Saat 01:38 ) değiştirilmiştir. Sebep: aynı konuda ard arda mesaj yazmayınız
  8. Alt 07-04-2009, 01:35 #8
    kipchak Mesajlar: 1.658
    Blog Başlıkları: 506
    Paylaştığınız yazıda seyhan öner ve gülyaz hınıslı ya ait yazı dizisinin derlenmiş haline o üst -mavi renk ile yazılan- kısım sonradan eklenmiş sanırım.
    Gelelim benim eleştirdiğim yana;
    Üstadın en sert sözler sarf ettiği ve müsamaha göstermediği fikir, inkarı uluhiyet ve ırkçılık fikridir. ama Şeyh said ise doğudaki kürt milliyetçiliğini tetikleyen şahıstır. Bedirhan beyde osmanlı zamanında ayaklanmaları bastırmak için yollanmış ama 1847 den sonra kürt isyanın baş kahramanı olmuştur. peki bu yazıyı yazan nasıl olurda birbirine tezat bu üç şahsa birden ''iftihar tabloları'' diyebilir. Ben buradan Bediuzzamanıda diğer 2 şahsın dahil olduğu gruba katma çabasında olduklarını çıkarıyorum ya siz?

  9. Alt 07-04-2009, 01:41 #9
    mhmt Mesajlar: 904
    Blog Başlıkları: 3
    gereksiz´isimli üyeden Alıntı
    Fahrünnisa Şühde Dinoriye; Dinor, Kürdistan’da dağlık bir beldenin ismidir.


    Demek istediklerim kendi tevillerim değildir. Sizin aktardığınız makaleden sorular soruyorum, o kadar?
    -Makalede bahsi geçen Kürsitan neresi?
    -Dinor neresi?
    -12 Numaralı kaynağı tıklayın ve inceleyin, nasıl bir site?

    İslami siteden almış olmanız önemli değil. Mesela bu makalenin tamamı sosyalist bir sitede de mevcut.
    ...
    Kürt ya da Türk ya da Çerkez vs.. Müslüman ise kardeşizdir. Burada mühim olan, kardeşliktir. Lakin, bunu sağlanay bağ Din bağıdır. Ama makale, din bağını ırklar arası kardeşlik olarak göstermiyor. Kürt ırkının -kadınların- dine hizmetlerini yazıp, Kürdistan ile birliyor. Bu, dini kullanmaktır.
    Kürdistan demek, bölücülük demektir. Bu yüzden makaledeki oyuna dikkat çekmek istedim. Eğer bilmediğimiz bir yönü var ise ve siz biliyorsanız yazın, bizde yanlış düşünmemiş olalım. Yoksa da savunmamak lazım. Yazı, onaylanacak bir yazı değil.

    Ayrıca, makalede bahsi geçen isimler (ki ben çoğunu bilmiyordum), gerçekten İslam'A hizmet etmiş isimler ise, Allah razı olsun. Onların Ecri Allah katındadır.

    selametle..

  10. Alt 07-04-2009, 01:44 #10
    Unnecessary Mesajlar: 726
    •●FühreR●•´isimli üyeden Alıntı
    Paylaştığınız yazıda seyhan öner ve gülyaz hınıslı ya ait yazı dizisinin derlenmiş haline o üst -mavi renk ile yazılan- kısım sonradan eklenmiş sanırım.
    Gelelim benim eleştirdiğim yana;
    Üstadın en sert sözler sarf ettiği ve müsamaha göstermediği fikir, inkarı uluhiyet ve ırkçılık fikridir. ama Şeyh said ise doğudaki kürt milliyetçiliğini tetikleyen şahıstır. Bedirhan beyde osmanlı zamanında ayaklanmaları bastırmak için yollanmış ama 1847 den sonra kürt isyanın baş kahramanı olmuştur. peki bu yazıyı yazan nasıl olurda birbirine tezat bu üç şahsa birden ''iftihar tabloları'' diyebilir. Ben buradan Bediuzzamanıda diğer 2 şahsın dahil olduğu gruba katma çabasında olduklarını çıkarıyorum ya siz?


    Hasbinallahunümelvekil!!! ben bu ince bağlantıyı nasıl kurdunuz onu düşünüyorum,
    ben makaleyi yazanla özel görüşmedim o kurmuş bağlantıyı karışmayan kafam karıştı

Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın

Bu soru sistemi, zararlı botlara karşı güvenlik için uygulamaya sunulmuştur. Bundan dolayı bu kısımı doldurmak zorunludur.