Almanya yeni bir silikon vadisi peşinde
Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca geçen yıl 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Uzmanlar, Almanya'nın bilişim alanındaki iddiasını önümüzdeki yıllarda daha da artıracağına inanıyor.
Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca geçen yıl 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Uzmanlar, Almanya'nın bilişim alanındaki iddiasını önümüzdeki yıllarda daha da artıracağına inanıyor. Kazaktan pantalona, tişörtten monta internet üzerinden giysi alışverişi hızla artıyor. Müşteri, üzerine uymayan giysiyi geri yolluyor. Kargo masrafını şirket üstleniyor. Almanya'da bu şekilde geri yollanan ürünlerin oranı yüzde 40'ı buluyor. Bilişim uzmanı Sebastian Schulze, iade oranını önemli ölçüde düşürecek bir sistem geliştirmiş. Schulze, çözümünü pazarlayıp geliştirdiği, UPcload adını verdiği şirketi henüz iktisat fakültesi sıralarındayken tasarlamış:
"Online alışveriş yapan kişinin beden ölçülerini bir webcam aracılığıyla tesbit etmenin iyi fikir olduğuna karar verdik. İşte UPcload böyle ortaya çıktı. Birçok kişinin vücut ölçülerini doğru dürüst bilmediğini göz önüne aldığımızda, internet üzerinden alışverişin en önemli sorunlarından birine çözüm getiriyoruz."
Sebastian Schulze, "Asaf Moses" isimli ortağıyla 2010 yılında Berlin'de UPcload şirketini kurduğunda henüz 22 yaşındaymış. Schulze, bu açıdan Almanya'daki internet girişimciliğine iyi bir örnek sunuyor.
Almanya'da bilişimin merkezleri
Federal Alman Ekonomi Bakanlığı, Deutsche Telekom şirketi ile Alman bilgi ve telekomünikasyon branşının temsilcisi Bitkom'un Avrupa Ekonomik Araştırmalar Merkezi'ne (ZEW) yaptırdığı bir araştırmaya göre, Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca 2011'de 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Yeni bilişim şirketlerinin merkez olarak seçtiği kentlerin başında Münih ve Berlin geliyor. Frankfurt üçüncü, Hamburg ise dördüncü sırada. Bitkom Başkanı Dieter Kempf, Alman bilişim şirketlerinin büyük yerleşim yerlerinde yoğunlaşmasının tesadüfi olmadığını belirtiyor. Kempf, Almanya'nın bir Silikon Vadisi'nin eksikliğini duyduğunu kaydediyor:
Geleceğin işi 'Clickworker"
"Bilgi ve iletişim alanında belli bir tecrübe ve birikimin oluştuğu yerleşim yerlerinde özellikle üniversite ortamlarının tercih edildiğini görüyoruz. Bu tarz ortamlar, bir girişim fikrine sahip olanlarla finansman çevrelerini bir araya getiriyor. Gayet rahat şekilde, hamburgerlerini atıştırır ya da kahvelerini yudumlarken iş konuşuyorlar."
UPcload şirketinin kurucusu Sebastian Schulze, girişimci-finansör diyalogunun somut sonuçlar verdiği kentlerin başında Berlin'i anıyor. Schulze, teşvik ve sermaye girişinin arttığını, büyük bir coşku yaşandığını kaydediyor.
Bir girişimin başarılı olmasında fikrin yanı sıra finansmanın da büyük etkisi var. Amerika Birleşik Devletleri'nde fikrinizin başarılı olacağına ikna ettiğiniz zengin komşunuz size finans desteği sağlar. Almanya'da benzer örneklere rastlamak zor. Kurumsal düzeyde ise "risk sermayesi" adı verilen finansman aracı henüz işin başında. Girişimci bişim firmalarına, kuruluşu izleyen ilk dört yıl içinde ortalama 700 bin euro dolayında fon aktarılıyor.
Bitkom Başkanı Kempf, kuruluş yılında ortalama 70 bin euro olan finansman ihtiyacının sonraki yıllarda arttığına dikkat çekiyor:
"İlk yılların gelirinden öncelikle masraflar karşılanıyor. Geriye kalanlardan şirketin büyümesi için yararlanılıyor. İşte bize göre Alman bilişim sektörünün Amerika'dan daha yavaş büyümesinin temel nedenlerinden biri bu. Sadece öz kaynaklarınızla sınırlıysanız, büyümeyi daha da hızlandırmanız da zorlaşıyor."
Ön yargılar ve gerçekler
Avrupa Ekonomik Araştırmalar Merkezi'nin Alman bilgi ve iletişim branşındaki girişimcilik üzerine araştırması, beklenmedik bazı sonuçlar da ortaya koydu: "İnternet branşı değil mi; şirket bugün kurulur, birkaç gün sonra kapanır" şeklinde özetlenebilecek ön yargının gerçekleri yansıtmadığı ortaya çıktı. Araştırmaya göre, bilişim şirketlerinin yüzde 60'lık kısmı 5 yılı geride bırakmalarına rağmen faaliyetlerine devam ediyorlar. Girişimcilerin büyük kısmının üniversiteden yeni mezun kişilerden oluştuğu da doğru değil. Avrupa Ekonomik Araştırma Merkezi'nin araştırması, her iki girişimciden yalnızca birinin üniversite diplomasına sahip olduğunu gözler önüne serdi. Bitkom Başkanı Kempf, Alman bilişim girişimcilerinin yaş ortalamasının ise 38 olduğunu kaydediyor:
Bitkom Başkanı Dieter Kempf
"Girişimciler ortalama 17 yıldır meslek hayatındalar. Bunun da yaklaşık 11 yılını branşta tamamlamışlar. Özellikle 36-45 yaş arası ve üstü girişimcilerin uzun yıllar köklü, oturmuş bir şirkette çalıştıktan sonra kendi şirketlerini kurmaya karar verdiklerini söyleyebiliriz."
UPcload şirketinin genç kurucusu Sebastian Schulze, Alman bilişim girişimciliği için çizilen bu profile pek uymuyor. Ancak UPcload da bu alandan söz edilince akla gelen bazı kilişelere uyuyor. Otto.de ile işbirliğine giden UPcload yönetimi, Ebay ve Zalando ile görüşmelerine halen devam ediyor. Şirket henüz kara geçebilmiş değil. UPcload kurucusu Sebastian Schulze, bakış açısını, "ilk yıllardaki temel hedefimiz zaten kar yapmak değil" diye özetliyor.
Kaynak: Almanyanın Sesi
Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca geçen yıl 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Uzmanlar, Almanya'nın bilişim alanındaki iddiasını önümüzdeki yıllarda daha da artıracağına inanıyor.
Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca geçen yıl 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Uzmanlar, Almanya'nın bilişim alanındaki iddiasını önümüzdeki yıllarda daha da artıracağına inanıyor. Kazaktan pantalona, tişörtten monta internet üzerinden giysi alışverişi hızla artıyor. Müşteri, üzerine uymayan giysiyi geri yolluyor. Kargo masrafını şirket üstleniyor. Almanya'da bu şekilde geri yollanan ürünlerin oranı yüzde 40'ı buluyor. Bilişim uzmanı Sebastian Schulze, iade oranını önemli ölçüde düşürecek bir sistem geliştirmiş. Schulze, çözümünü pazarlayıp geliştirdiği, UPcload adını verdiği şirketi henüz iktisat fakültesi sıralarındayken tasarlamış:
"Online alışveriş yapan kişinin beden ölçülerini bir webcam aracılığıyla tesbit etmenin iyi fikir olduğuna karar verdik. İşte UPcload böyle ortaya çıktı. Birçok kişinin vücut ölçülerini doğru dürüst bilmediğini göz önüne aldığımızda, internet üzerinden alışverişin en önemli sorunlarından birine çözüm getiriyoruz."
Sebastian Schulze, "Asaf Moses" isimli ortağıyla 2010 yılında Berlin'de UPcload şirketini kurduğunda henüz 22 yaşındaymış. Schulze, bu açıdan Almanya'daki internet girişimciliğine iyi bir örnek sunuyor.
Almanya'da bilişimin merkezleri
Federal Alman Ekonomi Bakanlığı, Deutsche Telekom şirketi ile Alman bilgi ve telekomünikasyon branşının temsilcisi Bitkom'un Avrupa Ekonomik Araştırmalar Merkezi'ne (ZEW) yaptırdığı bir araştırmaya göre, Almanya'da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yalnızca 2011'de 8 binden fazla yeni şirket kuruldu. Yeni bilişim şirketlerinin merkez olarak seçtiği kentlerin başında Münih ve Berlin geliyor. Frankfurt üçüncü, Hamburg ise dördüncü sırada. Bitkom Başkanı Dieter Kempf, Alman bilişim şirketlerinin büyük yerleşim yerlerinde yoğunlaşmasının tesadüfi olmadığını belirtiyor. Kempf, Almanya'nın bir Silikon Vadisi'nin eksikliğini duyduğunu kaydediyor:
Geleceğin işi 'Clickworker"
"Bilgi ve iletişim alanında belli bir tecrübe ve birikimin oluştuğu yerleşim yerlerinde özellikle üniversite ortamlarının tercih edildiğini görüyoruz. Bu tarz ortamlar, bir girişim fikrine sahip olanlarla finansman çevrelerini bir araya getiriyor. Gayet rahat şekilde, hamburgerlerini atıştırır ya da kahvelerini yudumlarken iş konuşuyorlar."
UPcload şirketinin kurucusu Sebastian Schulze, girişimci-finansör diyalogunun somut sonuçlar verdiği kentlerin başında Berlin'i anıyor. Schulze, teşvik ve sermaye girişinin arttığını, büyük bir coşku yaşandığını kaydediyor.
Bir girişimin başarılı olmasında fikrin yanı sıra finansmanın da büyük etkisi var. Amerika Birleşik Devletleri'nde fikrinizin başarılı olacağına ikna ettiğiniz zengin komşunuz size finans desteği sağlar. Almanya'da benzer örneklere rastlamak zor. Kurumsal düzeyde ise "risk sermayesi" adı verilen finansman aracı henüz işin başında. Girişimci bişim firmalarına, kuruluşu izleyen ilk dört yıl içinde ortalama 700 bin euro dolayında fon aktarılıyor.
Bitkom Başkanı Kempf, kuruluş yılında ortalama 70 bin euro olan finansman ihtiyacının sonraki yıllarda arttığına dikkat çekiyor:
"İlk yılların gelirinden öncelikle masraflar karşılanıyor. Geriye kalanlardan şirketin büyümesi için yararlanılıyor. İşte bize göre Alman bilişim sektörünün Amerika'dan daha yavaş büyümesinin temel nedenlerinden biri bu. Sadece öz kaynaklarınızla sınırlıysanız, büyümeyi daha da hızlandırmanız da zorlaşıyor."
Ön yargılar ve gerçekler
Avrupa Ekonomik Araştırmalar Merkezi'nin Alman bilgi ve iletişim branşındaki girişimcilik üzerine araştırması, beklenmedik bazı sonuçlar da ortaya koydu: "İnternet branşı değil mi; şirket bugün kurulur, birkaç gün sonra kapanır" şeklinde özetlenebilecek ön yargının gerçekleri yansıtmadığı ortaya çıktı. Araştırmaya göre, bilişim şirketlerinin yüzde 60'lık kısmı 5 yılı geride bırakmalarına rağmen faaliyetlerine devam ediyorlar. Girişimcilerin büyük kısmının üniversiteden yeni mezun kişilerden oluştuğu da doğru değil. Avrupa Ekonomik Araştırma Merkezi'nin araştırması, her iki girişimciden yalnızca birinin üniversite diplomasına sahip olduğunu gözler önüne serdi. Bitkom Başkanı Kempf, Alman bilişim girişimcilerinin yaş ortalamasının ise 38 olduğunu kaydediyor:
Bitkom Başkanı Dieter Kempf
"Girişimciler ortalama 17 yıldır meslek hayatındalar. Bunun da yaklaşık 11 yılını branşta tamamlamışlar. Özellikle 36-45 yaş arası ve üstü girişimcilerin uzun yıllar köklü, oturmuş bir şirkette çalıştıktan sonra kendi şirketlerini kurmaya karar verdiklerini söyleyebiliriz."
UPcload şirketinin genç kurucusu Sebastian Schulze, Alman bilişim girişimciliği için çizilen bu profile pek uymuyor. Ancak UPcload da bu alandan söz edilince akla gelen bazı kilişelere uyuyor. Otto.de ile işbirliğine giden UPcload yönetimi, Ebay ve Zalando ile görüşmelerine halen devam ediyor. Şirket henüz kara geçebilmiş değil. UPcload kurucusu Sebastian Schulze, bakış açısını, "ilk yıllardaki temel hedefimiz zaten kar yapmak değil" diye özetliyor.
Kaynak: Almanyanın Sesi