Bugün Avusturya’da geçerli eğitim sistemi 1962 yılında düzenlenen Eğitim Yasası’na (Schulgesetz) dayanmakta olup bu yeni düzenlemeyle zorunlu temel eğitim sekiz yıldan dokuz yıla çıkarılmıştır.

1994/1995 öğretim yılından itibaren, okullara belli ölçüde özerklik tanıyan bir düzenleme yapılmıştır. Bu özerklik kapsamında okul yönetimleri, Eğitim programlarında, öğretmen, öğrenci ve veli temsilcilerinden oluşan okul kurulu, öğretmen, öğrenci ve veli temsilcilerinden oluşan okul forumunun da kararı ile değişiklik yapabilmektedirler.

Bu anlamda; Avusturya Eğitim Sisteminde okul otonomisi ile birlikte, okullardaki rehberlik servisleri, işbirliği programları, eğitim ve öğretim yöntemleri ve konuların sürekli güncelleştirilmesi söz konusudur.

1. Okul Öncesi Sınıf: Hazırlık sınıf ilkokul bünyesinde olup, okula başlama yaşına gelmiş, fakat okula devam edecek olgunluğa henüz erişememiş olan çocukların zorunlu eğitiminin ilk yılını yerine getirebilmeleri amacını güder ve böylelikle kendilerine okul hayatına alışma imkânı tanınır.

2. İlkokul (Volksschule, 1. sınıftan 4. sınıfa kadar):

Avusturya’da ilkokul 4 senedir ve iki temel basamaktan oluşur.
a)Temel Basamak 1: İlkokul 1. ve 2. sınıflarından oluşmaktadır. Eğer gerekli görülürse okul öncesi sınıf da bu temel eğitime dâhil edilir.

b)Temel Basamak 2: İlkokulun 3. ve 4. sınıflarından oluşur. Ek olarak gerekli görüldüğü takdirde, üst sınıf da bu basamağa dâhil edilir.

3. Ortaokul (Hauptschule, 5. sınıftan 8. sınıfa kadar):

Ortaokulun gayesi öğrencilere temel bir genel eğitim sunmak, yetenekleri ve ilgi duydukları alanlar dikkate alınarak, onlar iş hayatına veya üst okullara hazırlamaktır. Eğitimi daha verimli kılabilmek için ortaokulun ilk sınıfından itibaren öğrencilerin yetenekleri ve derslere ilgileri göz önüne alınarak, Almanca, Matematik ve yabancı dil (İngilizce) derslerinde üç (3) başarı grubu oluşturulur.

4. Özürlü Çocuklara Mahsus İlkokul (Sondeschule, 1. sınıftan 13. sınıfa kadar):

Hedefi özürlü veya yaşıtları kadar gelişememiş çocuklara bir eğitim sunmak, onları hayata hazırlamaktır. İlkokulda başarısız olan çocuklar, velilerden alınan bir onay belgesi ile bu okullara yönlendirilirler.

5. Çok Alanlı Teknik Okul (Polytechnische Schulen, 9. sınıf):

Çok alanlı teknik okul, Avusturya’daki zorunlu eğitimin son sınıfıdır. Ortaokulu bitirmiş fakat 9 senelik zorunlu eğitimi tamamlamamış olan 14 ile 15 yaşlarındaki öğrenciler, bir sene çok alanlı teknik okula devam ederler. Bu okulda zorunlu derslerin yanı sıra, branşlarla ilgili zorunlu uzmanlık dersleri verilir. Bu mesleki eğitim alanlarının en önemlileri şunlardır: Metal, Elektronik, İnşaat, Marangozluk, Ticaret, Turizm. Öğrenci bu uzmanlık alanlarından birini seçmek zorundadır.

6. Genel Eğitimli Yüksek Okullar (Allgemeinbildende Höhere Schulen-Gymnasium, 5. sınıftan 12. sınıfa kadar):

İlkokul 4. sınıftan sonra derslerinde başarılı olan öğrencilerin devam edebileceği, derinlikli genel eğitim sağlayan ve üniversite için gerekli alt yapıyı oluşturan okullardır. Her biri dörder seneden oluşan iki devredir.

a) Alt sınıflar: 5. sınıftan 8. sınıfa kadar. İlkokul 4. sınıftan sonra girilir.

b) Üst sınıflar: 9. sınıftan 12. sınıfa kadar. Birinci kısımdan sonra öğrenciler bu bölüme devam edebilirler. Genel Eğitimli Yüksek Okulların ilk kısmının ilk iki yılında normal ortaokullarla aynı dersler gösterilir. 3. sınıftan itibaren okullar 3 bölüme ayrılır.

• Lise (Gymnasium),
• Asıl lise (Realgymnasium),
• Ekonomi ağırlıklı asıl lise (Wirstschaftskundliches Realgymnasium)

Ortaokuldan itibaren İngilizce öğrenime ağırlık veren okullarda, Gymnasium’un ikinci kısmında öğrenciler Latince veya başka bir yabancı dil için tercih yaparlar.

Genel Eğitimli Yüksek Okulların hazırlık, çalışanlar için, yüksek yatılı okul, spor veya müzik ağırlıklı lise veya asıl lise gibi değişik çeşitleri vardır.

Genel Eğitimli Yüksek Okullardan “Bitirme Sınavı (Matura)” ile mezun olunur. Bu sınavda, öğrenilenleri gerçek hayata uygulama, kendi başına çalışabilme, bilim dalları arasındaki ilişkileri anlama ve yabancı dil gibi yetenekleri ölçülür. Öğrenciler sınavı yazılı veya sözlü olarak verebilirler. Bu sınavları başardıkları takdirde üniversitelere, yüksek okullara, teknik yüksek okullara, akademilere, özel eğitim okullarına ve kolejlere “sınavsız” girişi hakkı kazanırlar.

7. Meslek Liseleri (Berufsbildende mittlere Schulen, 9. sınıftan 12. sınıfa kadar):

Meslek liselerinde 2-4 yıllık eğitim süresi içinde seviyeli bir meslek eğitiminin yanı sıra genel eğitimde verilir. Okul bitirme sınavı ile tamamlanır. Meslek liseleri, meslek yüksek okullarına göre daha kolay ve kısadır. Başarılmış okul bitirme sınavı yüksek okullara giriş hakkı kazandırmaz. Yalnızca benzer eğitimli kolejlere devam edilebilir. Yüksek okullara giriş sınavına (Matura) girmek isteyen öğrenciler üç (3) yıllık hazırlık okulunu da bitirmelidirler.
Meslek Okulları (Berufsschulen, 9. sınıftan itibaren) : Bu okullara çıraklıkla birlikte devam edilir. Eğitimin süresi genellikle 3 yıl olmakla birlikte eğitimin türüne bağlıdır.


Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri:

Avusturya 15 Temmuz 1912 yılında çıkardığı bir yasa ile İslam dinini resmen tanımıştır. Ancak 2. Dünya savaşı sırasında Avusturya’nın 1938–1945 yılları arasındaki işgali sırasında bu yasa yürürlükten kalkmış, uzun çabalardan sonra 20 Nisan 1979 yılında tekrar yürürlüğe girmiştir. Bu tarihte Avusturya İslam Diyanet Teşkilatı kurularak, ülkede yaşayan Müslümanları temsil yetkisi bu teşkilata verilmiştir.

Okullardaki İslam dersleri bu teşkilat vasıtası ile seçilen öğretmenler tarafından verilmektedir. 1991 yılına kadar Türkçe öğretmenlerinde olduğu gibi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenleri de Türkiye’den gelmekteydi. Burada yaşayan Müslüman nüfusun % 83 ünü Türkler oluşturmasına rağmen, bu teşkilatın yönetimi Türklerde değildir. Dolayısıyla öğretmenleri seçme yetkisi de Türklerde değildir.

Öğrenciler dini bayramlar olan Ramazan ve Kurban bayramlarında isterlerse velilerin okul idaresine başvurmaları sonucu gelmeyebilirler, ancak bu süre içindeki eksikliklerini kendileri telafi etmeleri gerekmektedir.