İdealsizlik ruhu sıkıntıya sokar, insanı tembelleştirir. İdeali insanlığın huzuru, ülkesinin refahı, dünyanın barışı, kainatın tılsımını anlama olan bir gençle; ideali, müzik ve dans yarışmalarında şöhreti yakalamak, piyangolarla, at yarışlarıyla ve İddaa oynayarak emek harcamadan zahmetsiz, tez elden zengin olmayı amaçlayan gençler arasında hayatın anlamı açısından farklılıklar olacaktır.



Çünkü hayatın anlam arayışı insanın temel varoluşsal kaygılarındandır. İnsanın hayatına anlam katacak bir hedef, yaşamak için insana psikolojik bir enerji oluşturur. Bu nedenle gerekli yaşam enerjisi için gençlerin duygu dünyasını ne ile beslediğiniz çok önemli. Duygu yoksunluğu, zevk düşkünlüğü ve idealsizlik, isteksizliğin de en büyük sebebidir.
Duymayan anlayamaz, düşünemez, tefekkür edemez. Hissetmeyen isteyemez.


Derslerinden, ailesinden, toplumundan, tarihinden soğumuş gençlerde duygusuzluk göze çarpar. Duygusuzluğun, zevk düşkünlüğünün temelinde ise insanın düşünememesi, tefekkür edememesi yeryüzünde sonsuza dek yaşayacağı hissine kapılması yatar.

Biz düşünmüyoruz, bizim yerimize televizyonlarımız düşünüyor. Spor müsabakaları, müzik ve dans yarışmaları, piyangolar, at yarışları, kahvehanelerde, İddaa bayilerinde ve internet kafelerde geçirilen boş zamanlar, hayatımızın her köşesini işgal ediyor. İnsanın kendisini dinlemesine ve düşünüp tefekkür etmesine izin verilmiyor. Maalesef gençlerin ve çocukların duygu dünyasını bu tür aktiviteler dolduruyor.



Sonuçta, yakın gelecekte milli ve manevi değerlere lakayt, aklını cinsellik ve saldırganlık dürtüsünün tatmini için kullanan, zevk düşkünü, idealsiz, ufuksuz, narsist, hayatının anlamını bulamamış tedaviye muhtaç nesiller bizi bekliyor olabilir. Hastalıklarla mücadelede koruyucu hekimlik çok önemlidir.



Ne yapabiliriz? Kontrolsüz internet kullanımı, cinsel içerikli TV programları çocukları erken yaşlarda cinsellikle tanıştırıyor. Bunun üzerine ailelerin yanlış yaklaşımları da eklenince sonuç vahamet oluyor. Öncelikle evde internet ve bilgisayar varsa bunun kontrolü ebeveynlerde olmalıdır. Çocuğunuza imkân sunmak demek, onlara sınırsız özgürlük tanımak demek değildir.

Örnek olarak evde bilgisayarda oyun oynamak isteyen bir gençle; 'Ders çalıştığın zamanın yarısı kadar vakti bilgisayar oynayarak veya TV seyrederek geçirebilirsin' gibi bir anlaşma yapılabilir. Tarihini bilmek gençlerde "toplumsal aidiyet duygusunu" artırır. Osman Gazi, Yavuz Sultan Selim, Fatih Sultan Mehmet, cennetmekân Abdülhamit Han, Atatürk, İstiklal şairimiz Mehmet Akif gibi tarihe mal olmuş mümtaz şahsiyetlerin sancılarını ve çilelerini gençlerimize duyurmak ve bunları düşünmeleri için gayret sarf etmek gençlere yeni ufuklar açacaktır. Tabii önce bunları ebeveynler özümsemelidir.

Abdullah Purtaş - Adana Özgören Liseleri Rehber ve Psikolojik Danışmanı